Heemkunde Nieuwerkerken

Opendeurdag Politie Sint-Truiden 28/06/2015!

Sinds 2001 spreekt men over de Politiezone Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken. Voordien had onze gemeente een eigen politiekorps, en nog eerder voor de fusie van gemeenten in de jaren zeventig hadden Binderveld, Kozen, Nieuwerkerken en Wijer ieder hun eigen veldwachter.

In Binderveld werd Pierre Lenaerts in 1811 als eerste benoemd, Wijer volgde in 1839 met Jan Blanken, en Kozen en Nieuwerkerken kozen in 1841 voor Jan Haven die beide gemeenten bediende.

infozine brochure politie

Paul Bonneux, in 1995 de eerste politiecommissaris van Groot-Nieuwerkerken, heeft deze boeiende geschiedenis “van veldwachter tot politieman” beschreven. Alle veldwachters, hun statuut, hun opdrachten en sociale aanwezigheid in de lokale gemeenschap worden over twee eeuwen heen uitgebreid benoemd, soms zelfs met een foto van gekende veldwachters.

Deze brochure werd door Heemkunde-Nieuwerkerken uitgegeven, en wordt voorgesteld op de Opendeurdagen van de Politie in het Politie huis te Sint-Truiden op 28 juni, deuren open van 13h – 18h.

De brochure (16 blz. Din A4, geïll.) kost €5,00 en is verkrijgbaar op de Opendeurdag, en nadien bij Heemkunde-Nieuwerkerken, p/a Eddy Cox, Berkenstraat 22, Nieuwerkerken.

Heemkunde Nieuwerkerken geeft voor deze gelegenheid ook een postzegel uit, de prachtige afbeelding, een lino snede van de hand van kunstenaar Henri Van Straten (Antwerpen 5-10-1892 – 1944) stelt een veldwachter voor, in de volksmond “ de garde “ genaamd.

Deze is eveneens verkrijgbaar tijdens de Open Deur dag aan de prijs van €2,00 per zegel.

20150628 Open Deur POL